Uppsagd 2015–2023
En statligt anställd som sägs upp på grund av arbetsbrist kan beviljas särskild pensionsersättning om det finns särskilda skäl.
För att personen ska ha möjlighet att få särskild pensionsersättning ska hen
- ha varit anställd hos er i sju år i följd
- har blivit uppsagd mellan 1 januari 2015 och 31 december 2023
- ha fyllt 57 år sista dagen hen är anställd.
Från 1 februari 2021 kan särskild pensionsersättning gälla vid sjukdom eller skada. Det gäller i vissa fall som den anställda blir uppsagd på grund av sjukdom eller skada eller som kommit överens med dig som arbetsgivare att sluta sin anställning på grund av sjukdom eller skada.
Det är Omställningsnämnden som beslutar om personen får särskild pensionsersättning.
Information om avtal om omställning på Arbetsgivarverkets webbplats
Vad behöver du göra?
Rapportera avslutsorsak
Om du som arbetsgivare säger upp en anställd eller om den anställde slutar enligt förutsättningarna ovan ska du använda avslutskoden SA. Koden SA gäller både för avgång på grund av arbetsbrist och för avgång på grund av sjukdom eller skada.
Anmäl att en engångspremie ska betalas
När en anställd som slutar uppfyller kraven för särskild pensionsersättning ska du anmäla det till oss.
Informera den anställda
- Den anställda ska själv ansöka om särskild pensionsersättning.
- Du behöver också informera den anställda att hen är skyldig att anmäla andra inkomster till oss. Exempel på inkomster som personen ska anmäla är sjukpenning, lön, arvoden och överskott av näringsverksamhet.
- Information för anställda om hur ansökan går till
- Information för anställda om hur hen anmäler arbetsinkomst
Vad kostar det?
Kostnad för särskild pensionsersättning
När du som arbetsgivare säger upp en anställd som senare kan få rätt till särskild pensionsersättning ska du betala en engångspremie, en så kallas SPE-premie. Premien ska du betala oavsett om den anställde senare får särskild pensionsersättning eller inte. Premien betalas inte tillbaka om personen får en ny anställning.