Uppsagd 2024 eller senare
En statligt anställd som sägs upp på grund av arbetsbrist kan beviljas särskild pensionsersättning om det finns särskilda skäl.
För att personen ska ha möjlighet att få särskild pensionsersättning ska hen
- varit anställd hos er i sju år i följd
- blivit uppsagd 1 januari 2024 eller senare
- fyllt 59 år sista dagen som hen var anställd. Om det finns synnerliga skäl kan Omställningsnämnden pröva om den anställda har rätt till särskild pensionsersättning även om hen hade fyllt 58 år sista dagen som hen var anställd.
I vissa fall kan särskild pensionsersättning beviljas om den anställda blir uppsagd på grund av sjukdom eller skada eller kommit överens med dig som arbetsgivare att sluta sin anställning på grund av sjukdom eller skada.
Det är Omställningsnämnden som beslutar om personen får särskild pensionsersättning. Den anställda ansöker själv om särskild pensionsersättning.
- Information för den anställda om hur ansökan går till
- Mer om omställningsnämnden på Trygghetsstiftelsens webbplats
- Information om avtal om omställning på Arbetsgivarverkets webbplats
Vad behöver du göra?
Rapportera avslutsorsak
Om du som arbetsgivare säger upp en anställd eller om den anställde slutar enligt förutsättningarna ovan ska du använda avslutskoden SA. Koden SA gäller både för avgång på grund av arbetsbrist och för avgång på grund av sjukdom eller skada.
Anmäl att en engångspremie ska betalas
När en anställd som slutar uppfyller kraven för särskild pensionsersättning ska du anmäla det till oss.
Vad kostar det?
Kostnad för särskild pensionsersättning
När du som arbetsgivare säger upp en anställd som senare kan få rätt till särskild pensionsersättning ska du betala en engångspremie, en så kallas SPE-premie. Premien ska du betala oavsett om den anställde senare får särskild pensionsersättning eller inte. Premien betalas inte tillbaka om personen får en ny anställning.