Anställd vill gå ner i arbetstid innan pension
Du som arbetsgivare kan på olika sätt stödja ett längre arbetsliv för dina anställda. Ett sätt är att ge anställda möjlighet att gå ner i arbetstid innan pensionen, kanske för att jobba längre än de annars skulle ha gjort.
När en anställd vill gå ner i arbetstid inför pensionering finns det tre olika möjligheter för dig som arbetsgivare.
- Du kan bevilja tjänstledighet på deltid.
- Du kan bevilja delpension.
- Du kan ändra omfattning på tjänsten.
Det är ingen rättighet för den anställda att gå ner i arbetstid, utan det är du som arbetsgivare som bestämmer.
Bevilja tjänstledighet på deltid
Du som arbetsgivare kan bevilja en anställd tjänstledigt på deltid för att gå ner i arbetstid innan pensionen. Det kan vara en möjlighet för anställda som har fyllt 63 år och tjänar in till delen Kåpan Flex.
Du kan bevilja tjänstledighet för en heltidsanställning eller deltidsanställning, men den anställda behöver arbeta minst 50 procent av en heltid. Den anställda behöver inte ta ut delen Kåpan Flex eller någon annan pension kopplat till ledigheten.
På Arbetsgivarverkets webbplats kan du läsa mer om tjänstledigheten och hur du ska hantera ansökan. Du hittar det i villkorsavtalen, i kapitel 13 under rubriken 3 a § Ledighet kan beviljas för att stödja ett längre arbetsliv.
Avtal och skrifter på Arbetsgivarverkets webbplats
Rapportera tjänstledigheten
När du som arbetsgivare beviljar en anställd tjänstledigt på deltid för att gå ner i arbetstid innan pensionen rapporterar du den till oss som Ledighet utan lön (I5).
Bevilja delpension enligt delpensionsavtalet
För en anställd som är född före 1966 år finns fortfarande möjligheten att bevilja delpension enligt delpensionsavtalet. Det gäller anställda som är 61–65 år.
Rapportera delpension
När du som arbetsgivare beviljar en anställd delpension rapporterar du att den anställda har delpension (ledighetsorsak I2). Rapportera samma omfattning som den anställda fått delpension.
Ändra omfattning på tjänsten
Du och den anställda kan komma överens om att ändra omfattning på anställningen. Det påverkar både storleken på tjänstepensionen och premierna som du som arbetsgivare betalar.
Rapportera ny omfattning på anställning
Om omfattningen på tjänsten ändras behöver du rapportera det till oss.
Tyck till om sidans innehåll
Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice genom att skicka ett mejl till oss eller ringa 020-51 50 40.