HR-utvecklare och chefssekreterare

Kom med oss och skapa samhällsnytta. Vi är en myndighet som vill göra tjänstepension enkelt för alla som är eller har varit statligt anställda. Vårt fokus är våra kunder, handlingskraft och nytänkande. Att jobba tillsammans i hela organisationen tror vi är en viktig nyckel för att göra ett bra jobb med hög kvalitet.

Vi söker nu en person som kan axla rollen som både hr-utvecklare och chefssekreterare. 

Ansökan

Ansök senast den 24 oktober 2024. Ange referensnummer: MD 2024/390.

Sök tjänsten som hr-utvecklare och chefssekreterare (Vismas webbplats)

Arbetsuppgifter

Tjänsten innebär ett ansvar både som hr-utvecklare och chefssekreterare, fördelningen i arbetstid kommer som utgångspunkt vara 50 procent på respektive roll. Som chefssekreterare kommer du främst att arbeta nära generaldirektören, men även med myndighetens övriga chefer.

En viktig del i ditt uppdrag som hr-utvecklare är att vara ett stöd till chefer och medarbetare. Genom ett effektivt och kvalitetssäkrat verksamhetsstöd bidrar du till att myndigheten utvecklas i beslutad riktning. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att

  • arbeta med arbetsrättsliga frågor inom de centrala och lokala kollektivavtalen
  • driva, stödja och utveckla kompetensförsörjningsarbetet (rekrytering, omställning, avveckling)
  • arbeta aktivt med att utveckla ditt eget och teamets gemensamma arbete.

Som chefssekreterare till generaldirektören får du en god möjlighet till inblick i hela myndighetens arbete. Arbetet omfattar en mängd varierande arbetsuppgifter för att stödja generaldirektören med såväl administrativt arbete som ledningsarbete. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att

  • hantera generaldirektörens kalender, telefon samt i förekommande fall mejl och resebokningar
  • förbereda dokument, presentationer och rapporter genom utredning och samordning inom SPV
  • delta på ledningsmöten och andra chefsforum, notera åtgärder från dessa samt följa upp att de sedan genomförs.

I rollen som chefssekreterare till generaldirektören ingår även andra administrativa arbetsuppgifter och stöd till övriga chefer i organisationen.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en akademisk examen inom ett för tjänsten relevant område eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift samt goda kunskaper i engelska. Du har god erfarenhet av att arbeta i Officepaketet, inklusive Outlook.

Du har även erfarenhet av

  • att tolka och tillämpa arbetsrättslig lagstiftning och kollektivavtal inom det statliga avtalsområdet
  • att arbeta med kompetensförsörjning, till exempel med rekrytering, omställning och avveckling
  • kvalificerat arbete som sekreterare eller administrativt chefsstöd.

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet att

  • arbeta inom myndighet
  • hantera sekretessbelagd information.

För att lyckas i det här uppdraget är dina personliga egenskaper mycket viktiga och vi kommer att lägga stor vikt vid dem i den här rekryteringen.

Som person:

  • är du självgående. Du tar stort eget ansvar för dina arbetsuppgifter. Du strukturerar själv ditt tillvägagångssätt och driver dina processer vidare.
  • är du flexibel. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Du ser också möjligheterna i förändringar.
  • har du god samarbetsförmåga. Du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt.
  • är du strukturerad. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.
  • har du en helhetssyn. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde: Omgående
Vi tillämpar 6 månaders provanställning

Antal annonserade arbetstillfällen: 1

Säkerhetsprövning

Säkerhet har hög prioritet för oss på SPV. Den här tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att vi gör en säkerhetsprövning (klass 2) enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), innan vi tar beslut om att anställa en ny medarbetare. Du måste också ha svenskt medborgarskap för att kunna få den här sortens säkerhetsklassade tjänst. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär hittar du här:

Säkerhetsprövning (Säkerhetspolisens webbplats)

Vi erbjuder

Hos oss blir du varmt välkomnad. Här jobbar 250 engagerade personer och vi tycker det är viktigt att du trivs hos oss. Vi är öppna för nya idéer, vår omvärld och mot varandra. Och vi gillar att testa nytt och har ett starkt driv framåt. 

Vi ser rekrytering som en långsiktig investering och tycker det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har balans i livet och ges möjlighet att utveckla dina talanger.

Vi jobbar på en flexibel arbetsplats, både i härliga lokaler och med möjlighet att jobba hemifrån på 50 procent om du vill. I SPV-huset rekommenderar vi en fika i vår vinterträdgård eller varför inte en stund i vårt fräscha gym. Dessutom har vi olika friskvårdsaktiviteter du kan delta i – det finns något för alla.

Vi strävar efter mångfald och att ha ett inkluderande synsätt på alla nivåer i organisationen.

Mer information om oss som arbetsgivare och de anställningsförmåner du erbjuds finns under Om att jobba på SPV.

Om att jobba på SPV

Om arbetsplatsen

Statens tjänstepensionsverk, SPV, är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi hanterar tjänstepensioner och försäkringar åt arbetsgivare på det statliga området och har över 1 100 000 kunder – både statligt anställda, tidigare anställda och pensionärer. Vårt kontor ligger i Sundsvall.

Vår verksamhet vilar på den gemensamma statliga värdegrunden. Den är en grundläggande utgångspunkt för oss, oavsett vad vi arbetar med. Demokrati är den överordnade principen i värdegrunden och medborgarna är vår yttersta uppdragsgivare. Övriga principer i den statliga värdegrunden är legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service.

Om vår verksamhet

Vi avsäger oss vänligen men bestämt alla erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.

Kontaktperson

Anna-Karin Dahlin
Enhetschef
070-184 19 24

Fackliga kontaktpersoner

Peder Bergsten
Saco-S
070-397 08 52
peder.bergsten@spv.se

Daniel Granath
ST
060-18 75 45
daniel.granath@spv.se

Kari Jokinen
Seko
060-18 77 62
kari.jokinen@spv.se

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice genom att skicka ett mejl till oss eller ringa 020-51 50 40.

Så här behandlar vi dina personuppgifter

XS SM MD LG XL