Analytisk verksamhetsutredare
Kom med oss och skapa samhällsnytta. Vi är en myndighet som vill göra tjänstepension enkelt för alla som är eller har varit statligt anställda. Vårt fokus är våra kunder, handlingskraft och nytänkande. Att jobba tillsammans i hela organisationen tror vi är en viktig nyckel för att göra ett bra jobb med hög kvalitet.
Ansökan
Ansök senast den 9 december 2025. Ange referensnummer MD 2025/501.
Sök tjänsten som analytisk verksamhetsutredare (Vismas webbplats)
Arbetsuppgifter
I rollen som verksamhetsutredare kommer du att tillhöra ett av våra handläggande team. Du kommer till en början inte att arbeta i den vanliga pensionshandläggningen utan fokus kommer att ligga på att utveckla vårt nya system för nettoberäkning. Nettoberäkning är en viktig del av vår verksamhetsförnyelse på SPV.
I rollen som verksamhetutredare är du bryggan mellan pensionsverksamhet och it. Du kommer med tiden att successivt utöka och bredda din kompetens inom området för att på sikt bli expert inom Nettoberäkning och du kommer då att ha till uppgift att utbilda övriga kollegor.
Vi arbetar löpande med att utveckla, effektivisera och höja kvaliteten på vårt arbete. I rollen är det viktigt att du har förmågan att förstå hela kärnverksamheten och hur den kan utvecklas på ett effektivt sätt.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst 5 års erfarenhet av pensionshandläggning av utredande karaktär inom tjänstepensioner. Du har en akademisk examen inom ett område som vi bedömer som passade för tjänsten.
Då du kommer att utbilda övriga kollegor så är det av stor vikt att du har en pedagogisk förmåga att lära ut.
För att skapa bra förutsättningar för att lyckas i rollen bör du ha förmåga att:
- sätta dig in i komplex verksamhetslogik
- dokumentera komplex verksamhetslogik i en rutinbeskrivning
- acceptanstesta komplex verksamhetslogik
- ställa krav på användargränssnitt.
För att lyckas i det här uppdraget är dina personliga egenskaper mycket viktiga och vi kommer att lägga stor vikt vid dem i den här rekryteringen.
Som person:
- är du självgående. Du tar stort eget ansvar för dina arbetsuppgifter. Du strukturerar själv ditt tillvägagångssätt och driver dina processer vidare.
- är du relationsskapande. Du är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Du skapar kontakter och nätverksamt upprätthåller relationer.
- har du en problemlösande, analytisk förmåga. Du arbetar bra med komplexa frågor. Du har förmågan att analysera och bryta ner problem i sina beståndsdelar och lösa komplicerade problem.
- har du en numerisk analytisk förmåga. Du förstår numeriska underlag. Du löser numeriska uppgifter snabbt och korrekt.
- har du en helhetssyn. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Säkerhetsprövning
En säkerhetsprövning kan komma att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här: https://sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/registerkontroll.html
Vi erbjuder
Hos oss blir du varmt välkomnad. Här jobbar 250 engagerade personer och vi tycker det är viktigt att du trivs hos oss. Vi är öppna för nya idéer, vår omvärld och mot varandra. Och vi gillar att testa nytt och har ett starkt driv framåt.
Vi ser rekrytering som en långsiktig investering och tycker det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har balans i livet och ges möjlighet att utveckla dina talanger.
Vi jobbar på en flexibel arbetsplats, både i härliga lokaler och med möjlighet att jobba hemifrån på 50 procent om du vill. I SPV-huset rekommenderar vi en fika i vår vinterträdgård eller varför inte en stund i vårt fräscha gym. Dessutom har vi olika friskvårdsaktiviteter du kan delta i – det finns något för alla.
Vi strävar efter mångfald och att ha ett inkluderande synsätt på alla nivåer i organisationen.
Mer information om oss som arbetsgivare och de anställningsförmåner du erbjuds finns under Om att jobba på SPV.
Om arbetsplatsen
Statens tjänstepensionsverk, SPV, är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi hanterar tjänstepensioner och försäkringar åt arbetsgivare på det statliga området och har över 1 100 000 kunder – både statligt anställda, tidigare anställda och pensionärer. Vårt kontor ligger i Sundsvall.
Vår verksamhet vilar på den gemensamma statliga värdegrunden. Den är en grundläggande utgångspunkt för oss, oavsett vad vi arbetar med. Demokrati är den överordnade principen i värdegrunden och medborgarna är vår yttersta uppdragsgivare. Övriga principer i den statliga värdegrunden är legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service.
Vi avsäger oss vänligen men bestämt alla erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.
Kontaktperson
Cecilia Helsing
Enhetschef
060-18 77 37
070-088 68 84
cecilia.helsing@spv.se
Fackliga företrädare
Daniel Granath
ST
060-18 75 45
daniel.granath@spv.se
Kari Jokinen
Seko
060-18 77 62
kari.jokinen@spv.se
Sara Johnson Peteh
SACO-S
060-18 76 08
sara.johnsonpeteh@spv.se
Tyck till om sidans innehåll
Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice genom att skicka ett mejl till oss eller ringa 020-51 50 40.