Verksamhetsutvecklare med beräkningskompetens

Kom med oss och skapa samhällsnytta. Vi är en myndighet som vill göra tjänstepension enkelt för alla som är eller har varit statligt anställda. Vårt fokus är våra kunder, handlingskraft och nytänkande. Att jobba tillsammans i hela organisationen tror vi är en viktig nyckel för att göra ett bra jobb med hög kvalitet. Vi söker nu en verksamhetsutvecklare till vårt nya team som arbetar med förmånsunderlag som kan bidra med erfarenhet och nya idéer.

Ansökan

Ansök senast den 8 oktober 2025. Ange referensnummer MD 2025/389.

Sök tjänsten som verksamhetsutvecklare med beräkningskompetens

Arbetsuppgifter

Team förmånsunderlag ansvarar bland annat för intjänandet av pension och de beräkningar som ligger till grund för det. Teamet arbetar med att tillämpa avtalen för beräkningsunderlag, utveckla metoder och kvalitetssäkra information i systemen inom området.

I rollen som verksamhetsutvecklare skriver du underlag till beslut, rutiner och utför utredningar på ett systematiskt sätt. Det ingår även i rollen att på ett tydligt och pedagogiskt sätt förmedla hur regelverk ska tillämpas i praktiken, så att användarna känner sig trygga och välinformerade. Du kommer även att arbeta med verksamhetskravfångst för att ta fram bra och effektiva verksamhetsstöd i nära samarbete med våra it-team.

För att lyckas i rollen behöver du ha förmågan att se helheten i våra verksamhetsprocesser och förstå hur de kan utvecklas på ett effektivt sätt.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har något av följande:

  • akademisk examen inom ett för tjänsten relevant område och minst 2 års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet
  • minst 5 års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet.

Du kan självständigt göra utredningar och ta fram förslag på beslutsunderlag samt har erfarenhet av att leda mindre verksamhetsutredningar. Du har även mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Vi ser det meriterande om du har:

  • intresse och förmåga att sätta dig in i försäkringstekniska regelverk och dess påverkan på beräkningar
  • erfarenhet av att arbeta med kravställning och test mot it.

För att lyckas i det här uppdraget är dina personliga egenskaper mycket viktiga och vi kommer att lägga stor vikt vid dem i den här rekryteringen.

Som person:

  • är du initiativtagande. Du tar eget initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat.
  • har du god samarbetsförmåga. Du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt.
  • har du en problemlösande, analytisk förmåga. Du arbetar bra med komplexa frågor. Du har förmågan att analysera och bryta ner problem i sina beståndsdelar och lösa komplicerade problem.
  • har du en helhetssyn. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.
  • kommunicerar du på ett tydligt sätt. Du talar välformulerat och engagerat i enskilda möten samt i såväl små som stora grupper. Du lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde: Den 5 januari 2026 eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Varaktighet: Tillsvidare

Säkerhetsprövning

Säkerhet har hög prioritet för oss på SPV. Den här tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att vi gör en säkerhetsprövning (klass 3) enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), innan vi tar beslut om att anställa en ny medarbetare. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär hittar du här:

Säkerhetsprövning (Säkerhetspolisens webbplats)

Vi erbjuder

Hos oss blir du varmt välkomnad. Här jobbar 250 engagerade personer och vi tycker det är viktigt att du trivs hos oss. Vi är öppna för nya idéer, vår omvärld och mot varandra. Och vi gillar att testa nytt och har ett starkt driv framåt. 

Vi ser rekrytering som en långsiktig investering och tycker det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har balans i livet och ges möjlighet att utveckla dina talanger.

Vi jobbar på en flexibel arbetsplats, både i härliga lokaler och med möjlighet att jobba hemifrån på 50 procent om du vill. I SPV-huset rekommenderar vi en fika i vår vinterträdgård eller varför inte en stund i vårt fräscha gym. Dessutom har vi olika friskvårdsaktiviteter du kan delta i – det finns något för alla.

Vi strävar efter mångfald och att ha ett inkluderande synsätt på alla nivåer i organisationen.

Mer information om oss som arbetsgivare och de anställningsförmåner du erbjuds finns under Om att jobba på SPV.

Om att jobba på SPV

Om arbetsplatsen

Statens tjänstepensionsverk, SPV, är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi hanterar tjänstepensioner och försäkringar åt arbetsgivare på det statliga området och har över 1 100 000 kunder – både statligt anställda, tidigare anställda och pensionärer. Vårt kontor ligger i Sundsvall.

Vår verksamhet vilar på den gemensamma statliga värdegrunden. Den är en grundläggande utgångspunkt för oss, oavsett vad vi arbetar med. Demokrati är den överordnade principen i värdegrunden och medborgarna är vår yttersta uppdragsgivare. Övriga principer i den statliga värdegrunden är legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service.

Om vår verksamhet

Vi avsäger oss vänligen men bestämt alla erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.

Kontaktperson

Sara Ädel
Enhetschef
060- 18 69 86

Fackliga kontaktpersoner

Daniel Granath
ST
060- 18 75 45
daniel.granath@spv.se

Sara Nilsson
Saco-S
060-18 69 53
sara.nilsson@spv.se

Kari Jokinen
Seko
060-18 77 62
kari.jokinen@spv.se

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice genom att skicka ett mejl till oss eller ringa 020-51 50 40.

Så här behandlar vi dina personuppgifter

XS SM MD LG XL