Uppsagd 2014 eller tidigare
Om du blev uppsagd på grund av arbetsbrist under 2014 eller tidigare kan få särskild pensionsersättning. Det gäller om du uppfyller vissa krav i trygghetsavtalet.
Har du rätt till särskild pensionsersättning?
Du kan få en särskild pensionsersättning om du:
- har fyllt 61 år
- har slutat din statliga anställning på grund av arbetsbrist och
- hade fyllt 55 år sista dagen som du var anställd. Om det finns synnerliga skäl kan Omställningsnämnden pröva om du har rätt till särskild pensionsersättning även för dig som inte fyllt 55 år sista dagen som du var anställd.
Särskild pensionsersättning betalas ut till månaden innan du fyller 65 år.
Information om Omställningsnämnden på Trygghetsstiftelsens webbplats
Så här ansöker du om särskild pensionsersättning
Skicka in Ansökan om utbetalning av pensionsersättning/särskild pensionsersättning till oss. Vi skickar din ansökan vidare till Omställningsnämnden. Omställningsnämnden meddelar dig senare om du får särskild pensionsersättning eller inte.
Ansökan om utbetalning av pensionsersättning/särskild pensionserättning (pdf, nytt fönster)
Din lön och din tjänstetid påverkar beloppet
Din lön och din pensionsgrundande tjänstetid avgör hur stor din särskilda pensionsersättning blir. Du får cirka 65 procent av din lön om du får räkna 30 år (360 månader) för din tjänstepension. Om du inte får räkna 30 år blir pensionsersättningen lägre.
Om du vill ha en prognos för vilket belopp som gäller för dig skickar du ett mejl till oss där du anger ditt personnummer och vilken som är din sista anställningsdag. Det går också bra att ringa oss på 020-51 50 40.
Du är skyldig att anmäla andra inkomster
Om du har andra inkomster behöver vi utreda om vi ska betala ut mindre pengar till dig. Du är skyldig att anmäla inkomster som du har samtidigt som du får särskild pensionsersättning.
Exempel på inkomster som du ska anmäla till oss är sjukpenning, lön, arvoden och överskott av näringsverksamhet. Om du inte anmäler dina inkomster kan du senare bli återbetalningsskyldig.
Så här anmäler du dina inkomster
Skicka in blanketten Anmälan om arbetsinkomst till oss. Vi meddelar dig senare om de inkomster som du har anmält påverkar din särskilda pensionsersättning.
Hör av dig till oss om du vill veta vilken nivå du kan ha på dina andra inkomster utan att det påverkar din särskilda pensionsersättning. Skicka ett meddelande till oss eller ring 020-51 50 40.
Är du yrkesofficer och blir uppsagd på grund av arbetsbrist?
Om du arbetar som yrkesofficer och blir uppsagd på grund av arbetsbrist gäller särskilda regler. Kontakta vår kundservice på 020-51 50 40 för att få mer information.
Tyck till om sidans innehåll
Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice genom att skicka ett mejl till oss eller ringa 020-51 50 40.