Anställda som ska rapporteras – krav 20.010

Krav 20.010

Anställda som ska ingå i leveransen är de som omfattas enligt:

  • PA 16 Avdelning 1, 1 kap. 1 §
  • PA 16 Avdelning 2, 1 kap. 1-2 §
  • PA 03 1 §
  • Förordning (2016:411) om tjänstepension, inkomstgaranti och avgångsvederlag till myndighetschefer
  • Förordning (2003:55) om avgångsförmåner för vissa arbetstagare med statlig chefsanställning
  • Förordning (2003:56) om tjänstepension och tjänstegrupplivförsäkring för vissa arbetstagare med icke-statlig anställning
  • Förordning (2016:1022) om inkomstgaranti, tjänstepension och vissa försäkringsförmåner för statsråd

Fördjupad beskrivning

I paragraferna som listas här ovan kan ni läsa om tillämpningsområde och anslutningsvillkor för tjänstepensionsavtalen PA 16 och PA 03. Där står det vad en anställd ska uppfylla för att omfattas av de olika avtalen och avdelningarna. Det är alltså grundförutsättningarna för vilka som får – och vilka som inte får – tjänstepension enligt dessa avtal. Och det är det som styr vilka anställda som ska ingå i leveransen till oss. 

De fullständiga paragraferna om tillämpningsområde och anslutningsvillkor kan du läsa i pensionsavtalen på Arbetsgivarverkets webbplats (länkar finns längst ner på denna sida). 

Observera att uppgifter för tillfälligt anställda, till exempel skrivvakter vid universitet och högskolor, också ska överföras. Däremot ska den som utför uppgifter utan att vara anställd inte rapporteras. Det gäller till exempel uppdragstagare, styrelseledamöter och förtroendevalda.

Ändrade anslutningsvillkor från den 1 januari 2024

Anslutningsvillkoren ändrades den 1 januari 2024 i och med att förändringarna i tjänstepensionsavtalet PA 16 trädde ikraft.

Två anslutningsvillkor har tagits bort

Den 1 januari 2024 ströks två anslutningsvillkor.

  1. Det första handlar om anställda som vid anställningstidpunkten hade uppnått pensionsåldern enligt avtalet (enligt de tidigare villkoren i PA 16).
  2. Det andra handlar om anställda som vid anställningstidpunkten uppbar tjänstepension. 

De här grupperna har fram till och med december 2023 inte omfattats av PA 16.

När nu dessa två villkor stryks innebär det att anställda som stämmer in på något av ovanstående, återigen omfattas av PA 16 från den 1 januari 2024. Det i sin tur innebär att du som arbetsgivare ska börja rapportera in uppgifter på dessa anställda igen och betala in pengar till deras premiebestämda pension från januari 2024.

Att tänka på vid årsskiftet 2023/2024 (länk till längre ner på sidan)

Ett nytt anslutningsvillkor har införts

Ett nytt  anslutningsvillkor infördes den 1 januari 2024. Det handlar om de personer som anställs den månad de fyller 69 år, eller senare. Dessa personer omfattas inte av PA 16 i den anställningen. 

Det innebär att du som arbetsgivare ska rapportera och betala in till premiebestämd pension för den anställda fram till månaden innan hen fyller 69 år. 

För den förmånsbestämda delen gäller fortsatt att intjänande och debitering av premier pågår till och med månaden innan den anställda fyller 65 år.

Att tänka på vid årsskiftet 2023/2024 (länk till längre ner på sidan)

Du som arbetsgivare kan medge att fortsatt pensionsrätt ska gälla efter 69 år

Från den 1 januari 2024 gäller alltså att du som arbetsgivare ska rapportera och betala in till premiebestämd pension som längst till 69 år. Men anslutningsvillkoren ger dig som arbetsgivare möjlighet att medge att en anställd ska få fortsatt pensionsrätt även efter det.

Ett sådant medgivande innebär att du som arbetsgivare ska fortsätta att rapportera och betala in till den anställdas premiebestämda pension även efter att hen har fyllt 69 år.

Skicka medgivandet till oss

Innan du rapporterar in premier för en anställd som har passerat 69 år måste du meddela oss att ni har gjort ett medgivande om undantag från anslutningsvillkoren. 

Skicka medgivandet till oss genom att använda vårt mejlformulär

Arbetsgivare - skicka mejl till oss

Det går också bra att skicka in medgivandet på papper till 

SPV
Team Grunduppgifter och valcentral
851 90  Sundsvall

Att tänka på vid årsskiftet 2023/2024

Med anledning av att anslutningsvillkoren ändras kan du vid januari-rapporteringen 2024 behöva rapportera både fler perioduppgifter och fler premieuppgifter än vanligt. Anställda som återupptar sitt intjänande på grund av nyheterna i PA 16 ska börja rapporteras då.

Läs vägledningen till krav 30.030 som talar om för dig när du ska leverera perioduppgifter.

Läs vägledningen till krav 60.070 om beräkningsunderlag till valbara delen och Kåpan Tjänste på Avdelning 2.

Läs vägledningen till krav 60.075 om beräkningsunderlag till den nya premien Kåpan Flex på Avdelning 2.

Länkar till avtal och förordningar

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice genom att skicka ett mejl till oss eller ringa 020-51 50 40.

Så här behandlar vi dina personuppgifter

XS SM MD LG XL