Hantera behörigheter

I tjänsten Hantera behörigheter kan du som är behörig beställare eller administratör lägga till och ta bort behörigheter för användare hos dig.

Alla arbetsgivare måste ha minst en behörig beställare som är ytterst ansvarig för behörigheterna. Hen kan i sin tur utse en eller flera administratörer som också kan lägga till och ta bort behörigheter, men det krävs att det alltid finns en person med rollen behörig beställare. 

Om de olika rollerna i tjänsten

Två gånger om året kontrollerar du behörigheterna

Två gånger per år kontrollerar du om behörigheterna ska fortsätta gälla. Det sker vanligen i mars och oktober. Kontrollen gör du som behörig beställare eller administratör och gäller för alla användare – även administratörer och behöriga beställare. 

Under behörighetsperioden skickar vi påminnelser och bekräftelse via mejl till er hjälp. De behörigheter som inte kontrolleras kommer vi ta bort efter kontrollperioden. Om du är behörig beställare och blivit av med dina behörigheter behöver du skicka in en ny ansökan.

Anmäl behörig beställare

Ta bort behörigheter för de som inte använder tjänsterna

Kom ihåg att när en användare inte längre behöver behörighet till våra självbetjäningstjänster ska du som administratör eller behörig beställare ta bort behörigheten. 

Anmäl behörig beställare

Alla arbetsgivare måste ha en behörig beställare. Det betyder att om det saknas en behörig beställare hos arbetsgivaren kommer vi ta bort samtliga användare. 

Anmäl minst en behörig beställare via formuläret Anmäl behörig beställare. Hen kan i tjänsten Hantera behörigheter utse en eller ett par administratörer om det behövs. Som arbetsgivare kan du ha flera arbetsgivarkoder kopplade till dig. Det behöver finnas en behörig beställare för varje arbetsgivarkod.

När vi får de nya uppgifterna kontrollerar vi om det är den personen som ska ha rollen behörig beställare. Det kan ta upp till tre dagar innan hen kan administrera behörigheterna i tjänsten.  

Anmäl behörig beställare

Tre olika roller för behörigheter

I hantering av behörigheter finns det tre olika roller

Behörig beställare

Det måste finnas minst en person i den här rollen, men vår rekommendation är en till två behöriga beställare per arbetsgivare. Personen som får rollen behörig beställare måste vara anställd hos er och är HR-chef, ekonomichef eller motsvarande. 

En behörig beställare:

  • Ansvarar för att hantera behörigheter hos er.
  • Utser administratörer vid behov.
  • Har överblick över alla användares behörigheter.
  • Kan lägga till och ta bort behörigheter i tjänsten Hantera behörigheter.
  • Kan kontrollera alla behörigheter under de två kontrollperioderna.

Administratör

Det är behörig beställare som utser administratörer om behovet finns. 

I tjänsten Hantera behörigheter kan administratören: 

  • Ha överblick över alla användares behörigheter.
  • Lägga till och ta bort behörigheter.
  • Kontrollera alla behörigheter under de två kontrollperioderna. 

Användare med grundbehörighet

I tjänsten Hantera behörigheter kan användare med grundbehörighet: 

  • Se sina egna behörigheter.
  • Se kontaktuppgifter till behörig beställare och administratörer hos sin arbetsgivare.

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice genom att skicka ett mejl till oss eller ringa 020-51 50 40.

Så här behandlar vi dina personuppgifter

XS SM MD LG XL