Verksamhetsutvecklare

Kom med oss och skapa samhällsnytta. Vi är en myndighet som vill göra tjänstepension enkelt för alla som är eller har varit statligt anställda. Vårt fokus är våra kunder, handlingskraft och nytänkande. Att jobba tillsammans i hela organisationen tror vi är en viktig nyckel för att göra ett bra jobb med hög kvalitet.

Vi söker nu dig som är en erfaren verksamhetsutvecklare inom området kollektivavtalad tjänstepension som också har kunskap inom det försäkringstekniska området.

Ansökan

Ansök senast den 2 juli 2024. Ange referensnummer: MD 2024/314.

Sök tjänsten som verksamhetsutvecklare (Vismas webbplats)

Arbetsuppgifter

Som verksamhetsutvecklare på SPV kommer du att arbeta på både strategisk och taktisk nivå. I rollen arbetar du med att utveckla våra metoder och processer för att effektivisera och höja kvaliteten inom de områden som du jobbar mot. Du uppmärksammar utvecklingsbehov, gör analyser och omsätter dem till konkreta aktiviteter. Du kommer även att arbeta med att ta fram statistik till uppföljning och utveckla vår uppföljningsprocess.

I rollen som verksamhetsutvecklare ingår ett produktägarskap som innebär att du fångar behov, prioriterar dessa och ställer krav på utformning av it-stöd och andra tjänster. Du fungerar som en länk mellan team inom kärnverksamheten och team för it-området.

Du kommer främst att jobba mot två områden inom SPV:s verksamhet. Leveransområdet Försäkringsteknik ansvarar för att de försäkringstekniska reglerna efterlevs och att den statliga försäkringsmodellen förvaltas. Här ligger även ansvaret för ändamålsenlig, effektiv och kvalitativ hantering av de försäkringstekniska leveranserna för staten som helhet, de statliga arbetsgivarna och uppdragsgivare. Inom leveransområde Pensionsanalys ligger ansvaret för att lämna prognoser och statistik till bland annat departementet, samt att området utvecklas till nytta för statsförvaltningen och SPV som myndighet.

Leveransområdena Pensionsanalys och Försäkringsteknik har starka kopplingar till många andra delar av vår verksamhet vilket gör att du kommer att ha ett nära samarbete med flera av våra team.

Kvalifikationer

Vi söker dig som

  • har minst fem års aktuell erfarenhet av verksamhetsutveckling med agila arbetssätt inom både tjänstepensions- och det försäkringstekniska området.
  • har minst fem års erfarenhet av it-nära samarbete där du har varit produktägare och länk mellan it-team och kärnverksamhet. Du har god erfarenhet av att fördjupa dig i och förstå it-system.
  • har minst fem års erfarenhet av att ledande befattning inom pensionsverksamhet.

Du har mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du även har

  • certifierad utbildning inom produktägarrollen i agilt arbetssätt
  • minst fem års erfarenhet av att tillämpa kollektivavtalade tjänstepensionsavtal samt försäkringstekniska regelverk
  • genomgått interna eller externa ledarskapsutbildningar.

För att lyckas i det här uppdraget är dina personliga egenskaper mycket viktiga och vi kommer att lägga stor vikt vid dem i den här rekryteringen.

Som person:

  • är du initiativtagande. Du tar eget initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat.
  • har du god samarbetsförmåga. Du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt.
  • har du ett gott omdöme. Du gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Du väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar gott omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.
  • har du ledarskapsförmåga. Du kan leda och motivera för att effektivt nå gemensamma mål. Du samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra och du skapar engagemang och delaktighet.
  • är du mål- och resultatorienterad. Du arbetar mot uppsatta mål och fokuserar på resultat. Styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Du förändrar din inriktning om och när målen förändras.
  • kommunicerar du på ett tydligt sätt. Du talar välformulerat och engagerat i enskilda möten samt i såväl små som stora grupper. Du lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen.

På grund av semesterledighet kommer vi att påbörja urvalsarbetet i mitten av augusti.

Du är varmt välkommen att höra av dig till oss om du har några frågor eller funderingar. Under semestertider kan det vara svårare att nå oss kontaktpersoner. Pröva först att ringa den kontaktperson du vill prata med. Får du inte svar kan du mejla kontaktpersonen så återkommer vi så snabbt som möjligt.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde: den 1 september 2024 eller enligt överenskommelse

Antal annonserade arbetstillfällen: 1

Säkerhetsprövning

Säkerhet har hög prioritet för oss på SPV. Den här tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att vi gör en säkerhetsprövning (klass 2) enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), innan vi tar beslut om att anställa en ny medarbetare. Du måste också ha svenskt medborgarskap för att kunna få den här sortens säkerhetsklassade tjänst. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär hittar du här:

Säkerhetsprövning (Säkerhetspolisens webbplats)

Vi erbjuder

Hos oss blir du varmt välkomnad. Här jobbar 250 engagerade personer och vi tycker det är viktigt att du trivs hos oss. Vi är öppna för nya idéer, vår omvärld och mot varandra. Och vi gillar att testa nytt och har ett starkt driv framåt. 

Vi ser rekrytering som en långsiktig investering och tycker det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har balans i livet och ges möjlighet att utveckla dina talanger.

Vi jobbar på en flexibel arbetsplats, både i härliga lokaler och med möjlighet att jobba hemifrån på 50 procent om du vill. I SPV-huset rekommenderar vi en fika i vår vinterträdgård eller varför inte en stund i vårt fräscha gym. Dessutom har vi olika friskvårdsaktiviteter du kan delta i – det finns något för alla.

Vi strävar efter mångfald och att ha ett inkluderande synsätt på alla nivåer i organisationen.

Mer information om oss som arbetsgivare och de anställningsförmåner du erbjuds finns under Om att jobba på SPV.

Om att jobba på SPV

Om arbetsplatsen

Statens tjänstepensionsverk, SPV, är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi hanterar tjänstepensioner och försäkringar åt arbetsgivare på det statliga området och har över 1 100 000 kunder – både statligt anställda, tidigare anställda och pensionärer. Vårt kontor ligger i Sundsvall.

Vår verksamhet vilar på den gemensamma statliga värdegrunden. Den är en grundläggande utgångspunkt för oss, oavsett vad vi arbetar med. Demokrati är den överordnade principen i värdegrunden och medborgarna är vår yttersta uppdragsgivare. Övriga principer i den statliga värdegrunden är legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service.

Om vår verksamhet

Vi avsäger oss vänligen men bestämt alla erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.

Kontaktperson

Annica Bylund
Enhetschef
070-247 09 72
annica.bylund@spv.se

Fackliga kontaktpersoner

Daniel Granath
ST
060- 18 75 45
daniel.granath@spv.se

Peder Bergsten
Saco-S
070-397 08 52
peder.bergsten@spv.se

Kari Jokinen
Seko
060-18 77 62
kari.jokinen@spv.se

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice genom att skicka ett mejl till oss eller ringa 020-51 50 40.

Så här behandlar vi dina personuppgifter

XS SM MD LG XL