Kundservicemedarbetare
Kom med oss och skapa samhällsnytta. Vi är en myndighet som vill göra tjänstepension enkelt för alla som är eller har varit statligt anställda. Vårt fokus är våra kunder, handlingskraft och nytänkande. Att jobba tillsammans i hela organisationen tror vi är en viktig nyckel för att göra ett bra jobb med hög kvalitet.
Ansökan
Ansök senast den 11 november 2025. Ange referensnummer MD 2025/408.
Arbetsuppgifter
SPV:s kundservice ansvarar för det dagliga mötet med både kunder och arbetsgivare. Vi svarar på frågor inom det statliga tjänstepensionsområdet, främst på telefon, mejl och i chatt. Vårt mål är att leverera den bästa servicen så att våra kunder känner sig både nöjda och trygga i kontakten med oss. Vi arbetar kontinuerligt med kompetensutveckling för våra kundservicemedarbetare för att hålla kunskap och kompetens uppdaterad.
I rollen som kundservicemedarbetare arbetar du dagligen med att ge service av hög kvalitet och att hjälpa andra. Du bidrar till vårt sammantagna kundarbete och du är vårt ansikte utåt. Vi arbetar inte med försäljning gentemot våra kunder.
Nu söker vi dig som verkligen tycker om att möta kunder i första hand via telefon men även via chatt och mejl och som vill vara en del av ett härligt kundserviceteam.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har något av följande:
- avslutad gymnasial utbildning samt minst tre års dokumenterad aktuell erfarenhet av arbete inom kundservice i telefon och genom skriftlig kommunikation (exempelvis mejl och chatt)
- eftergymnasial utbildning och minst ett års dokumenterad aktuell erfarenhet av arbete inom kundservice i telefon och genom skriftlig kommunikation (exempelvis mejl och chatt).
Du har mycket god erfarenhet av att arbeta med flera olika system samtidigt och att snabbt kunna skifta mellan dem. Du har även mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift. Övriga språkkunskaper ser vi som
meriterande.
För att lyckas i det här uppdraget är dina personliga egenskaper mycket viktiga och vi kommer att lägga stor vikt vid dem i den här rekryteringen.
Som person:
- är du flexibel. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Du ser också möjligheterna i förändringar.
- är du relationsskapande. Du är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Du skapar kontakter och nätverk samt upprätthåller relationer.
- är du serviceinriktad. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.
- är du energisk. Du har förmåga att arbeta effektivt, hantera olika arbetsuppgifter samtidigt och lägga ner tid, energi och engagemang på ditt arbete.
- är du tydlig. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du påminner, sammanfattar och följer upp.
I denna rekrytering kan vi komma att använda oss av arbetsprov som urvalsmetod.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Varaktighet: Tillsvidare
Antal annonserade arbetstillfällen: 1
Vi erbjuder
Hos oss blir du varmt välkomnad. Här jobbar 250 engagerade personer och vi tycker det är viktigt att du trivs hos oss. Vi är öppna för nya idéer, vår omvärld och mot varandra. Och vi gillar att testa nytt och har ett starkt driv framåt.
Vi ser rekrytering som en långsiktig investering och tycker det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har balans i livet och ges möjlighet att utveckla dina talanger.
Vi jobbar på en flexibel arbetsplats, både i härliga lokaler och med möjlighet att jobba hemifrån på 50 procent om du vill. I SPV-huset rekommenderar vi en fika i vår vinterträdgård eller varför inte en stund i vårt fräscha gym. Dessutom har vi olika friskvårdsaktiviteter du kan delta i – det finns något för alla.
Vi strävar efter mångfald och att ha ett inkluderande synsätt på alla nivåer i organisationen.
Mer information om oss som arbetsgivare och de anställningsförmåner du erbjuds finns under Om att jobba på SPV.
Säkerhetsprövning
En säkerhetsprövning kan komma att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här: https://sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/registerkontroll.html
Om arbetsplatsen
Statens tjänstepensionsverk, SPV, är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi hanterar tjänstepensioner och försäkringar åt arbetsgivare på det statliga området och har över 1 100 000 kunder – både statligt anställda, tidigare anställda och pensionärer. Vårt kontor ligger i Sundsvall.
Vår verksamhet vilar på den gemensamma statliga värdegrunden. Den är en grundläggande utgångspunkt för oss, oavsett vad vi arbetar med. Demokrati är den överordnade principen i värdegrunden och medborgarna är vår yttersta uppdragsgivare. Övriga principer i den statliga värdegrunden är legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service.
Vi avsäger oss vänligen men bestämt alla erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.
Kontaktperson
Cecilia Helsing
Enhetschef
060-18 77 37
070-088 68 84
cecilia.helsing@spv.se
Fackliga företrädare
Daniel Granath
ST
060-18 75 45
daniel.granath@spv.se
Kari Jokinen
Seko
060-18 77 62
kari.jokinen@spv.se
Sara Johnson Peteh
SACO-S
060-18 76 08
sara.johnsonpeteh@spv.se
Tyck till om sidans innehåll
Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice genom att skicka ett mejl till oss eller ringa 020-51 50 40.