Uppsagd 2024 eller senare

Om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist under 2024 eller senare kan du få särskild pensionsersättning.

Har du rätt till särskild pensionsersättning?

Du kan få särskild pensionsersättning om du:

  • har fyllt 64 år
  • har blivit uppsagd från din statliga anställning på grund av arbetsbrist, sjukdom eller skada eller kommit överens med din arbetsgivare om att sluta på grund av sjukdom eller skada
  • har varit anställd hos samma arbetsgivare de sista sju åren innan du blev uppsagd
  • inte längre har rätt till ersättning från a-kassan
  • har varit aktivt arbetssökande
  • hade fyllt 59 år sista dagen som du var anställd. Om det finns synnerliga skäl kan Omställningsnämnden pröva om du har rätt till särskild pensionsersättning även för dig som hade fyllt 58 år sista dagen som du var anställd.

Särskild pensionsersättning betalas ut till du fyller 66 år.

Så här ansöker du om särskild pensionsersättning

Skicka in Ansökan om utbetalning av pensionsersättning/särskild pensionsersättning till oss. Vi skickar din ansökan vidare till omställningsnämnden. Omställningsnämnden meddelar dig senare om du får särskild pensionsersättning eller inte.

Ansökan om utbetalning av pensionsersättning/särskild pensionserättning (pdf, nytt fönster)

Din lön och din tjänstetid påverkar beloppet

Din lön och din pensionsgrundande tjänstetid avgör hur stor din särskilda pensionsersättning blir. Du får cirka 65 procent av din lön om du får räkna 30 år (360 månader) för din tjänstepension. Om du inte får räkna 30 år blir den särskilda pensionsersättningen lägre.

Om du vill ha en prognos för vilket belopp som gäller för dig skickar du ett meddelande till oss där du anger ditt personnummer och vilken som är din sista anställningsdag. Det går också bra att ringa oss på 020-51 50 40.

Skicka ett meddelande

Du är skyldig att anmäla andra inkomster

Om du har andra inkomster behöver vi utreda om vi ska betala ut mindre pengar till dig. Du är skyldig att anmäla inkomster som du har samtidigt som du får särskild pensionsersättning.

Exempel på inkomster som du ska anmäla till oss är sjukpenning, lön, arvoden, avgångsvederlag och överskott av näringsverksamhet. Om du inte anmäler dina inkomster kan du senare bli återbetalningsskyldig.

Hör av dig till oss om du vill veta vilken nivå du kan ha på dina andra inkomster utan att det påverkar din särskilda pensionsersättning. Mejla till oss eller ring 020-51 50 40.

Skicka ett mejl till oss

Så här anmäler du dina inkomster

Skicka in blanketten Anmälan om arbetsinkomst till oss. Vi meddelar dig senare om de inkomster som du har anmält påverkar din särskilda pensionsersättning.

Anmälan om arbetsinkomst (pdf, nytt fönster)

Är du yrkesofficer och blir uppsagd på grund av arbetsbrist?

Om du arbetar som yrkesofficer och blir uppsagd på grund av arbetsbrist gäller särskilda regler. Kontakta vår kundservice på 020-51 50 40 för att få mer information.

Tyck till om sidans innehåll

Fick du reda på det du ville veta eller fattades något? Var texten svår att förstå? Berätta för oss vad du tycker om innehållet på denna sida. Om du har frågor om din tjänstepension – kontakta vår kundservice genom att skicka ett mejl till oss eller ringa 020-51 50 40.

Så här behandlar vi dina personuppgifter

XS SM MD LG XL